Publié le 12 février 2018
  • Poll of the entire training offer of French universities and public sector engineering schools through their web sites, including the training offer of medicine research and training units (UFR). This first objective was to identify the training that we believe to be necessary to deploy the French Plan for Genomic Medicine 2025. Only immediate vocational training was selected (continuing personal development – DPC, university diploma of technology – DUT, university of inter-university degree – DU/DIU, professional degree, Master 2, engineer degree).
  • Neither the RNCP, nor the other databases to which the ‘Ministry of Higher Education, Research and Innovation’ (MESRI) contain any information since following the law on freedoms and responsibilities of universities (LRU), no feedback or training update has been required or completed. The database we are making in the « Training » working group of the French Plan for Genomic Medicine 2025 will thus be a primary resource of common interest for the platforms and professionals of the genomics sector for health.
  • This initial « inventory » work covers the entire value chain of precision medicine. The chain ranges from sample management to the interpretation of medical reports allowing where appropriate a diagnosis or therapeutic or preventive guidance, whilst including the specific aspects of computing, bioinformatics, « big data » or regulatory.
  • In the case of the public to be trained to make the French Plan for Genomic Medicine 2025 an operational success, it appears that areas of training must be structured by function, that is – apart from medical and paramedical professionals, hospital personnel – also the patients themselves, their families and their support professionals.
  • This led us to select over 600 training courses in France, with a greater offer for the Ile-de-France and Auvergne-Rhône-Alpes regions, with a higher number of Master 2.

Publié le
  • Enquête conduite auprès de l’ensemble des responsables de formations des universités françaises et des écoles d’ingénieurs du secteur public, identifiées notamment via leurs sites web, y compris celles des UFR de médecine et via les documents du MESR. Cette première étape avait pour buts :

1) d’identifier les formations déjà existantes et pertinentes pour le déploiement du Plan FMG 2025.

2) d’estimer le contenu actuel de ces formations, le nombre d’étudiants formés chaque année et les débouchés.

Seules les formations à visée professionnelle immédiate ont été retenues (DPC, DUT, DU/DIU, licence professionnelle, Master 2, titre d’ingénieur).

  • Ce travail « d’inventaire » initial a couvert l’ensemble de la chaîne de valeurs de la médecine de précision. Cette chaîne s’étend de la gestion de l’échantillon jusqu’au rapport d’interprétation médical permettant le cas échéant de formuler un diagnostic ou des conseils préventifs ou thérapeutiques, tout en incluant les spécificités de l’informatique, de la bio-informatique, du « Big Data » ou du règlementaire en particulier dans la gestion des données.